Yogahold

Blå himmel YOGA har et alsidigt udvalg af yogahold og lærere. Her er lidt om hvad de forskellige holdbetegnelser dækker over, men der kan være ret stor variation fra lærer til lærer og dag til dag. Som elev er det bedst at prøve sig frem og finde den lærer der taler mest direkte til ens krop og sind.

KØB KLIP OG BOOK HOLD HER: SKEMA  Her finder du vores bookingsystem, hvor du kan oprette en profil, købe klip og booke hold. I skemaet har timerne farve efter hvor hårde eller “varme” de er: Gul er varmest, blå koldest.

SE ALLE PRISER HER: PRISER

BOOK PRØVETIME til 39,- her: PRØVETIME

Yogaformer

AERIAL YOGA
(Også kendt som hængekøje-yoga, fly-yoga, antigravity yoga, Unnatta, Aeroyoga, aerial sling og aerial hammock)

Foregår delvis i en særlig slynge/hængekøje der hænger ca. 1 m. over gulvet. Stoffet man ligger i kan holde personer på op til 200 kg. Yogaslyngen er et nyt banebrydende redskab indenfor yoga og ret fantastisk. Den omslutter kroppen som en slags puppe og giver en helt utrolig beroligende og støttet afspænding. Den opfordrer til at lave mere yoga med hovedet nedad hvilket er sundt og foryngende for både krop og sind. Og den gør at man arbejder meget dybtgående med kernemuskulaturen, idet man hele tiden skal holde balancen. Aerial er velegnet til alle nysgerrige yogaudøvere og kan f.eks. give en intens træning uden at lægge vægt på armene hele tiden. Men, hvis du i forvejen svimmel af yoga eller ikke kan lide at have hovedet nedad er det nok ikke for dig (endnu). Aerial er heller ikke velegnet hvis du er gravid eller har hjerteproblemer eller alvorlige rygproblemer. Vi afholder jævnligt workshops i Aerial yoga, se Workshops.

HATHA-YOGA

Er egentlig betegnelsen for al yoga hvor man bevæger sig. I denne sammenhæng er det yoga hvor man holder stillingerne i længere tid. Der indgår liggende, siddende og stående stillinger og der er tid til at gennemgå stillingerne grundigt og teknisk. Hvor hårdt det er afhænger af underviseren og dagen.

Hatha er velegnet for begyndere, såvel som øvede – indenfor yoga arbejder man kontinuerligt med grundstillingerne og kommer med tiden dybere og mere grundigt ind i dem.

FUNCTIONAL YOGA

Funktionel yoga bygger på nyere forskning om nervesystemet og bindevævet og inddrager elementer fra mobility, proprioceptiv træning og fysioterapeutisk træning. Vi arbejder med mobilitet, stabilitet og styrket kropsbevidsthed, aktive stræk og en masse props. De rindgår også almindelige yogastillinger og balancer og vi aktiverer hele tiden krop og nervesystem på nye måder, så du bliver stærk og smidig på den seje måde, hvor du kan bruge din krop i yderstillingerne. Functional yoga er en inkluderende yogaform, der både er relevant for rutinerede yogaudøvere og nybegyndere.

Til alle jer der allerede kender Sisse, Sandy og Constanzas undervisning: Det bliver ikke dramatisk meget anderledes en det vi allerede laver, men vi synes det er mere præcist at kalde det Functional Yoga, da vi alle brænder for det nørdede og detaljeorienterede

FLOW / (VINYASA FLOW)

Som navnet antyder, indgår der en del flow, dvs. yoga i konstant bevægelse med f. eks. mange solhilsner. Varmen i kroppen hjælper med at smiddiggøre og udrense kroppen og de konstante instrukser fokuserer sindet. Med tiden lærer man bevægelserne og sekvenserne at kende og man lærer yoga, nærmest som et sprog. De flydende bevægelser og repetitionerne er ganske meditative, og man flyder på en glad bølge af varme.

Hatha flow er for dig der godt kan lide at blive varmet rigtigt op, som kan lide at bevæge dig og ikke er bange for at blive udfordret lidt.

BLID HATHA

Består af blide bevægelser, hvor kroppen løsnes og styrkes lige så stille og blidt. Vi går i dybden med de klassiske problemområder: skuldre, nakke og ryg og arbejder stille og roligt med mange liggende og siddende stillinger.

Timen er bl. a. god hvis du har skader, er stresset, lige har født (og får baby passet), er ude af form eller bare har brug for at slappe af.

BEGYNDER

Er for begyndere, eller letøvede der gerne vil friske teknikken op, eller har lært flere teknikker og ønsker en klar linje. Hver time går vi “back to basics” i et tempo hvor alle kan være med, og ofte arbejder vi med fokus på særlige dele af kroppen eller yogastillinger. Det er en time hvor de fleste elementer fra en klassisk yogatime (vejrtrækning, meditation, stillinger, afspænding) bliver øvet fra grunden og efter 2- 4 gange vil du have en god fornemmelse af, hvad det vil sige at dyrke yoga.

Du bestemmer selv hvor længe du vil gå på begynder og du må også gerne starte på almindelige hold – der er frit valg.

YIN YOGA

Dette er den allermest afstressende yogaform. Gennem dybe stræk, og liggende stillinger der holdes i lang tid, får man mulighed for at give helt slip i krop og sind, reducere stress og få større vitalitet. Gennem en hvilen ind i yogastillingerne, beroliges og afspændes kroppen og nervesystemet.

Yin fokuserer mere på væren end på gøren, og giver mulighed for en dybere kontakt med dig selv og med indre ro. Den dybe afspænding, som stillingerne skaber, virker harmoniserende på krop og sind.

Fotos: Jacob Lund Photography