Dit Sande Ansigt: Ansigtsyoga online-kursus

Kom på kursus i ansigtyoga og lær, hvordan du kan få et friskere og yngre udseende på bare 28 dage.

 

Hvad er ansigtsyoga?

Ansigtsyoga er præcis som det lyder: Det er træning for ansigtets 57 muskler - med helt specifikke øvelser, der ofte får hjælp af hænderne som modstand eller "vægte". I ansigtsyogaen strækker og afspænder vi, så ansigtet glatter sig ud, og styrker musklerne, så hele ansigtet løftes.

Ansigtet er den del af kroppen vi kommunikerer med, og der flertallet af vores sanser sidder. Det afslører nemt om du er bekymret, udmattet og træt, eller om du er glad og fuld af energi. Ansigtsyoga kan hjælpe dig med at se yngre og friskere ud, det kan løfte hele dit ansigt og tone huden, men det kan så meget mere: Hvis du lider af spændingshovedpine, kæbespændinger og skævhed, tænderskæren, tinnitus eller asymmetri i ansigtet, så er ansigtsyoga også løsningen.

Samtidig er ansigtsyoga afstressende for hele kroppen, og dejligt at lave, og når du først har lært det, kan du lave det hvor som helst, i bilen, på arbejde, mens du ser fjernsyn med børnene, osv. Ansigtsyoga er både Egenomsorg, Hudpleje og Slow Aging – at tage vare på sig selv og vise sit sande ansigt.

 

Dit Sande Ansigt

Over 4 uger får du hver uge en ny ansigtsyogavideo der grundigt lærer dig øvelser der afspænder, styrker, og løfter hele dit ansigt. Derudover får du også en video med en yogatime for hele kroppen, incl. ansigtet, der bla. fokuserer på holdning, for intet signalerer vitalitet som en god holdning og et levende ansigt! Med Dit Sande Ansigt giver du desuden dig selv kærlig omsorg og afstresning, og efter fire uger kan du både se og mærke en stor forskel!

Programmet har en omhyggelig og pædagogisk tilgang, så du lærer den rigtige teknik og ikke arbejder forgæves eller bliver frustreret og giver op. Sisse har stor erfaring med at undervise ansigtsyoga live til mange forskellige målgrupper, og går struktureret til værks.

I Dit Sande Ansigt kommer du til at træne, så du kan mærke det, og bliver øm bagefter. Det er det der skal til for at musklerne bliver større og derved løfter ansigtet. Massage alene er simpelthen ikke nok, og fokus i dette program er primært på træning. Sisse er yogalærer, ikke kosmetolog, og har derfor en god forståelse for hvordan vi træner vores muskler mest effektivt og hvordan man formidler øvelserne, så alle kan være med.

Sisse Siegumfeldt (født 1970)

Yogalærer, Børneyogalærer, Aerialyogalærer, Ansigtsyogalærer, Mindfulnessinstruktør og forfatter til to yogabøger hos Gyldendal.

Jeg har undervist privatelever, workshops og hold med ansigtsyoga og kender til de udfordringer folk har med at få ansigtet til makke ret. Det er ikke altid let og fra underviserens side kræver det at formidle ansigtsyoga en metodisk tilgang, samt forståelse for både bevægelsespædagogik, væv og muskler. Teknikken skal være på plads, og det skal være en fornøjelse at lave, ikke en frustration. Ofte har jeg elever der har lavet ansigtyoga selv, fra Youtube eller en bog, men som faktisk har mis forstået teknikken, men

Ansigtsyoga er rigtig yoga - og det kan virkelig noget. Jeg har oplevet folk komme af med rynker og se 10 år yngre ud, men også spændingshovedpine, tinnitus, kæbespændinger kan lindres eller helt forsvinde. Det kan gøre en helt reel forskel og øge livskvaliteten.

Min Ansigtsyogahistorie

Jeg har et utal af yogauddannelser bag mig, men min første uddannelse var som skuespiller, på Lee Strasberg Theatre Institute i New York, da jeg var ganske ung. Her blev jeg bevidst om de spændinger man ganske ubevidst kan bære rundt på i sit ansigt og hvordan det påvirker ens stemme, mimik, ja hele ens udtryk.

Siden har ansigtet været på landkortet hos mig - i 00'erne var jeg optaget af Facercise og igennem sangundervisning blev jeg introduceret til selv-massage og stræk af ansigtet. Jeg tager inspiration herfra med mig ind i ansigtsyogaen, så der altid er en stor palette af øvelser at vælge fra.

Med Ansigtsyogaen, har jeg fundet en omfattende og metodisk tilgang til styrkelse og afspænding af ansigtet. Her får man både en afslappende og forfriskende træning, men også en langvarig, bæredygtig slow-aging strategi.

Sådan foregår kurset i ansigtsyoga:

Hver uge får du en ny ansigtsyogavideo på 20-28 min. Vi arbejder med ansigt, hovedbund, hals og nakke.

 

De fire moduler:

 

Modul 1: Afspænding, bevidstgørelse og udglatning. Forståelse af ansigtet, ansigtsyoga og selvmassage. Styrkende isolationsøvelser.

 

Modul 2: Styrkelse af ansigtets muskler. Vi kommer igennem hele ansigtet og går langsomt og grundigt frem, så du lærer teknikken.

 

Modul 3: Flere komplekse øvelser, der kombinerer flere ansigtsøvelser og sparer tid. Specifikke øvelser for særligt ømme punkter.

 

Modul 4: Flere sammensatte øvelser, nu også med pulseringer for øget modstand. Efterhånden som du bliver stærkere har du brug for mere modstand.

 

Derudover får du:

 

  • En længere helkropsvideo, ca. 40 min., der inkorporer ansigtsøvelser, men i et fuldt yogaprogram der især arbejder med holdning, åndedræt, nakke og skuldre osv.

 

  •  En facebookgruppe hvor man kan spørge og dele sin proces. Sisse går løbende live og svarer på spørgsmål og viser særligt svære eller nye øvelser. Hun har stor erfaring med at undervise ansigtsyoga på hold, workshops, og især privat, og ved hvor de typiske udfordringer med øvelserne ligger. Gruppen er også med til at fastholde dig i programmet, blive inspireret af de andre, og have det sjovt sammen om de mærkelige ting man kan gøre med sit ansigt.

 

  • En e-bog med de mest gængse øvelser, til situationer hvor du hellere vil træne fra en tekst.
Og derudover:

 

Korte videoer:

  • Video: Intro til modul 1
  • Video: Kan jeg gøre noget forkert?
  • Video: introduktion til Frownies

Tekster:

  • Pdf med Index over øvelserne
  • Pdf med terminologi omkring rynker og muskler
  • Pdf med kostråd og kosttilskud

 

MODUL 1

Afspænding, bevidstgørelse og udglatning. Forståelse af ansigtet, ansigtsyoga og selvmassage. Styrkende isolationsøvelser. Modul 1 laves på en yogamåtte, i de efterfølgende programmer kan du også sidde ved et bord fx.

I modul 1 skal vi afspænde muskler som ofte er på overarbejde: panden, tungen og kæberne, så ansigtet føles blødere og mere livligt. Du kan ofte se det med det samme: der er mere liv og glød og blødhed, man er ikke så stram i masken, et evt. 11-tal mellem øjenbrynene begynder at slippe sit tag. Man kan også ofte høre det på folks stemme når deres tunge og kæber giver slip.

Dernæst skal vi vække og bevidstgøre ansigtets muskler. De er små og det kan faktisk være lidt svært at lave ansigtsyoga i starten. Musklerne vågner dog hurtigt op til dåd med de målrettede øvelser i Uge 1.

Vi skal med andre ord lære ansigtet rigtig godt at kende og vi starter indefra med tungen og kæben. Disse afstressende og (krops)bevidsthedsskabende øvelser er fundamentet, resten af øvelserne hviler på, så de er lige så vigtige, som dem der decideret bygger ansigtet op.

Afstresning og bevidstgørelsen i Ansigtsprogrammet i modul 1:

  • Øger bevidstheden i vævet og nerverne i ansigtet og hovedbunden, hvilket øger glød og liv i ansigtet

 

  • Udglatter spændingsrynker, lidt ligesom botox

 

  • Øger blodgennemstrømningen, hvilket igen øger collagendannelsen

 

  • Stimulerer afstressningsrespons i hele kroppen, hvilket giver velvære og smil på læben i stedet for skridsmil.

MODUL 2

Styrkelse af ansigtets muskler. Vi kommer igennem hele ansigtet og går langsomt og grundigt frem, så du lærer teknikken.

Vi skal styrke musklerne i ansigtet ved simple, isolerede øvelser for læber, øjne, hals, kinder osv. Ansigtsyoga øger volumen i ansigtet ved at styrke, løfte og forme lidt som filler.

Jeg får ofte privatelever der har lavet ansigtsyoga en tid, men ikke fået grundigt fat i teknikken og derfor spilder deres tid lidt. Det er altid godt at bevæge ansigtet, men det kan gøres uendelig mere effektivt, hvis teknikken er i orden. I Modul 2 er hovedformålet at lære at arbejde isoleret og detaljeret med musklerne. Fokus er simple øvelser, og vi går i dybden og tager os god tid.

Når man taler om ansigtet og aldring taler man også altid meget om huden, og umiddelbart beskæftiger vi os mere med det der er under huden i ansigtsyoga. Det passer dog ikke helt for ansigtet og halsens muskler er meget tynde, det vi tror er hud er ofte også et tyndt lag muskel. Eksempel hals og under øjne. Det er gode nyheder, for dvs. at huden følger med musklen og bliver strammet op, hvilket ikke altid er tilfældet med kroppen, fx maveskindet efter en graviditet.

Styrkelse og isolering af ansigtets muskler i Modul 2 vil med tiden:

  • Give dig den grundlæggende teknik til ansigtsbodybuilding 😉

 

  • Give fylde i indfaldne rynker

 

  • Løfte ifm. tyngdekraftsrynker, fx hængende øjenlåg, hals og kinder

 

  • Øge blodgennemstrømningen, hvilket igen øger collagendannelsen

MODUL 3

Flere komplekse øvelser, der kombinerer flere ansigtsøvelser og sparer tid. Specifikke øvelser for særligt ømme punkter.

I modul 3 introducerer vi ansigtet for mere komplekse ansigtsøvelser og bruger også hænderne mere som modstand eller vægt. Ligesom vi kan bruge elastikker for at tilføje en modstand på en bevægelse med en arm eller et ben, så kan vi bruge fingrene, eller andre dele af ansigtet, til at gøre øvelsen mere effektiv. Fx Hvis du bare kniber øjnene sammen giver det ikke styrketræning, men hvis du samtidig trække øjenomgivelserne den anden vej, så styrker det musklen.

Styrkelse og kombinationstræning af ansigtets muskler i Modul 3 vil:

  • Give dig mere kontrol og teknik til din ansigtsstyrketræning

 

  • Spare tid ved at kombinere flere øvelser

 

  • Gå i dybden med specifikke områder som dobbelthage og nasolabiale rynker

 

  • Løfte ifm. tyngdekraftsrynker, fx hængende øjenlåg, hals og kinder

 

  • Øge blodgennemstrømningen, hvilket igen øger collagendannelsen

MODUL 4

Får du flere sammensatte øvelser, nu også med pulseringer for øget modstand. Efterhånden som du bliver stærkere har du nemlig brug for mere modstand. Jeg tror på at man skal lære det langsomt og derefter gøre det effektivt. Det behøver ikke at tage mere end 10 min om dagen.

Her lærer du flere ansigtsøvelser, der kombinerer nogle af de teknikker du allerede har lært, så du sparer tid.

Derudover kan du nu begynde at lave din ansigtsyoga uden at blive guidet af mig. Du kan også sammensætte dit eget fortsætterprogram ud fra dine kosmetiske ønsker, med fokus på de øvelser som du mærker giver bedst udbytte for dig. De skrevne sider i pdf-form, der hører til hvert modul, fortæller dig hvad hver øvelse især er god for, så du kan skræddersy programmet.

Sammensatte øvelser og pulseringer i Modul 4 vil:

  • Spare tid ifm. ansigtsyogaen.

 

  • Give dig mulighed for stadig at arbejde målrettet og effektivt efterhånden som du bliver stærkere.

 

  • Løfte hele dit ansigt, og få din hud til at stråle.